GENG KITO

Orang Nengok

January 15, 2015

Ceritera banjirku 3

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum dan selamat petang readers.

Alhamdulillah. Masih diberi kesempatan untuk menyambung cerita pengalaman banjir aku. Kepada readers yang masih belum membaca cerita awal. Sila pastikan anda membaca terlebih dahulu Ceritera Banjirku 1 dan Ceritera Banjirku 2.
Seperti yang aku jannjikan dalam entri sebelum ini, aku akan ceritakan bagaimana aku dan adik aku Hanis boleh terputus hubungan dengan keluarga.

Setelah mak, Husna, adik Eman, adik Aween dan aku berada di pusat pemindahan banjir (level 1 SMKDMPR1), adik aku yang bernama Hanis (kalau entri before ni aku ada mention dia pergi kerja) call dan meminta bahawa one of us jemput dia di tempat kerja. Katanya waktu operasi tempat kerja dia ditamatkan jam 7.00 petang disebabkan elektrik terputus serta jalan-jalan utama ke tempat kerjanya telah dinaiki air. Dipendekkan cerita, jiranku menemaniku untuk mengambilnya menaiki kereta. Fyi, semua jalan telahpun dinaiki air. Namun disebabkan terpaksa kami meredah air menggunakan kereta tersebut (paras air telah mencecah bonet depan kereta). Memang masa tu penduduk kampung dah bagitahu kenderaan ringan dah tak boleh lalu. Kami beranikan sahaja sebab nak ambik adik aku tu. Kalau tak, takkan nak biarkan dia. Masa redah tu hanya kalimah ‘Lailahailallah’ yang keluar . Alhamdulillah kami melepasi halangan pertama.

200 meter sebelum sampai ke tempat kerjanya juga jalan telah dinaiki air. Masa tu kenderaan pacuan 4x4 sahaja dibenarkan. Aku decide untuk harung air tu tapi jalan kaki je la. Aku minta jiran aku tu tunggu kereta. Masa tu paras air di jalan itu atas sikit pinggang aku. Itu pada mulanya. Masa odw aku redah air tu, tetiba ada beberapa orang budak lelaki yang tegur aku.

“Akak nak g mana?”
“Akak nak g ambik adik akak kat Kasut You. Dia sorang je kat situ.”
“Jauh lagi tu kak. Lagipun air naik mendadak ni kak. Takut tak sempat nak patah balik. Tak takut ke?”

Wahai readers, bila tengah harung air. 200 meter tu memang kita akan rasa jauh. Tambah-tambah bila air tu berarus. Alhamdulillah, salah sorang dari budak lelaki tadi bersetuju untuk menemani aku. Seperti yang aku cakap tadi, hanya 4x4 dibenarkan lalu. Bila ada je 4x4 yang lalu, konfem air akan melepasi kepala aku. Sebab air itu akan berombak tinggi dan melepasi kepala aku. Hanya ALLAH yang tahu macam mana perasaan aku time tu. Dan alhamdulillah aku, adik aku Hanis dan budak lelaki tu berjaya patah balik ke kereta di mana jiran aku tunggu tadi.

Kami terus bergegas balik ke tempat pemindahan banjir namun malangnya semua jalan telah ditutup untuk kenderaan ringan. Bukan sahaja paras air yang tinggi namun keadaanya yang deras. Kami sempat jugak ke Petronas berdekatan untuk isi minyak kereta sebab takut nanti bekalan minyak pula habis. Dan kami decide utk stay di tepi masjid. Nak dijadikan cerita dan sebenarnya bagi aku ini adalah petunjuk dari ALLAH, aku minta izin untuk ke tandas. Kami bergerak menuju ke tandas Restoran Tepi Sungai (ni nama restoran ye). Lastly, kami pun decide stay je la kat situ satu malam. Mungkin esok air dah surut. Malam tu, ALLAH utuskan kami hamba-hambanya yang sangat berhati mulia. Tauke dan keluarga restoran tersebut menjemput kami (termasuk mangsa-mangsa banjir yang terperangkap di situ) makan secara percuma di restorannya. Alhamdulillah. Terima kasih. Hanya ALLAH yang mempu membalas jasa kalian. 

Tarikh: 25 Disember 2014.
Keesokan harinya, tauke tersebut masih menjamu kami makan pagi. Malah lagi ramai mangsa-mangsa banjir yang datang ke situ kerana di tempat pusat pemindahan banjir yang berdekatan tiada bantuan makanan. Sungguh mulia hati keluarga ini. Semoga ALLAH melimpahkan rezeki yang mencurah-curah kepadanya. Amin~

Lepas je makan, kami (aku, adik aku Hanis dan jiran aku) pergi melihat keadaan air. MasyaALLAH. Air semakin naik. Dan masjid yang pada mulanya kami nak stay tu telah pun dinaiki air. Paras yang aku boleh katakan ialah melepasi bumbung kereta. Sebab dari jauh aku tengok beberapa kereta yang diletakkan di situ hanya nampak sedikit sahaja bumbung. MasyaALLAH. Masa tu elektrik memang satu Tanah Merah telah diputuskan. Aku plak hanya bawak handphone. Tak bawak power bank. Tapi nasib baik adik aku sempat inform family yang kami selamat dan berada di restoran tersebut.Dibawah merupakan gambar Petronas tempat aku isi minyak kete. Masa aku g isi tu konfem takde air kan. Tapi tgk la bagaimana cepatnya paras air meningkat. 


Bagaimana pula untuk kami bertemu kembali dengan keluarga kami? Akan bersambung di entri berikutnya.

Wassalam

#Prayforpantaitimur
#pray4mh370
#Alfatihahmh17
#Alfatihahqz8501




No comments:

Post a Comment

Pahlwan-pahlawan yang budiman, terima kasih!